• توسعه حمل و نقل عمومی «ضرورت ملی» است

    توسعه حمل و نقل عمومی «ضرورت ملی» است

    امروزه بیش از پیش دریافتیم که توسعه حمل و نقل همگانی و غیرموتوری صرفاً یک راه‌حل حمل و نقلی و حتی شهرسازی نیست، بلکه یک «ضرورت ملی» است. حمل و نقل همگانی انبوه‌بری که ناکارآمدی‌اش امروزه سلامت جامعه و اقتصاد شهر (درآمد حاصل از طرح ترافیک) را به خطر انداخته است.

  • تاثیر دو لایحه مهم بر درآمدهای کلانشهرها

    تاثیر دو لایحه مهم بر درآمدهای کلانشهرها

    با تدابیر دولت،‌ هم اکنون در این رابطه دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در حال بررسی نهایی و اعمال اصلاحات در مجلس است و با تصویب آنها  شاهد افزایش قابل توجه سهم شهرداری ها از درآمدهای عمومی و  ارایه راهکارهای جدیدی در عرصه منابع مالی و اعتباری شهرداری ها و دهیاری ها خواهیم بود.

  • شهر دسترس پذیر

    شهر دسترس پذیر

    هر سال پانزدهم اکتبر از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به‌عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید گرامی داشته می‌شود. موضوع نابینایان و مشکلاتشان موضوعی است که هرسال در حوالی همین روز ذهن‌ها را معطوفِ خود می‌کند؛ چند روزی درباره آن بحث می‌شود، عده‌ای از در ارائه راهکار برای رفع مشکلات آنها برمی‌آیند و عاقبت چند روز بعد این بحث به حاشیه رانده می‌شود و مسکوت می‌ماند تا سال دیگر و روز جهانی نابینایان دیگر! این در حالی است که باید مسائل و مشکلات نابینایان و کم‌بینایان و ازجمله دسترس‌پذیری خدمات و تسهیلات برای افراد دارای آسیب بینایی، نه فقط در مناسبت‌های خاص، که در تمام طول سال مورد توجه قرار گیرد.

  • ضوابطی برای نور شهر

    ضوابطی برای نور شهر

    اوایـل سـال ۱۳۹۳ کـه بـه عنـوان عضـو و دبیـر کمیتـه نـور شـهر تهـران انتخـاب شـدم بـه عنـوان یـک طـراح شـهری وظیفــه خــودم میدانســتم کــه هــدف اصلــی کمیتــه را سـاماندهی منظـر شـبانه تهـران قـرار دهـم. خاطـرم هسـت از همـان ابتـدا موضـوع نورپـردازی نمـای سـاختمانهای مسـکونی ـ کـه مدتـی بـود بویژه در مناطـق شـمالی شـهر شـایع شـده بـود ـ را بـه عنـوان مشـکلی جـدی در منظر شـبانه شـهر مطـرح کـردم کـه نیازمنـد رسـیدگی جـدی اسـت و از طـرف اعضـای کمیتـه نیـز مـورد اسـتقبال قـرار گرفـت. خصوصـاً آنکه در همـان سـال بـه عضویـت کمیتـه نمـای یکـی از مناطـق شـهر تهـران درآمـدم و متوجـه شـدم موضـوع منظـر شـب نمـا بـه عنـوان یکـی از اسـناد نیازمنـد بررسـی از طراحـان نمـا اخـذ میگـردد امـا هیچگونـه اظهـار نظـری در ارتبـاط بـا آن از سـوی اعضـا صـورت نمی گیـرد.

  • کارکردهای یک خانه موزه چیست

    کارکردهای یک خانه موزه چیست

    با یاد بزرگ مهرورزانی که در یک هفته گذشته در مهر ۱۳۹۹ از میان ما رفتند: غلامحسین تکمیل همایون؛ محمدرضا شجریان؛ صادق ملک شهمیرزادی؛ اکبر عالمی

  • کلانشهری که مدیر ندارد

    کلانشهری که مدیر ندارد

    تهران شاید تنها کلانشهری در دنیاست که بتوان گفت مدیر ندارد. اشتباه نکنید تهران شهردار دارد، فرماندار دارد، بخش های خدماتی آن هر کدام برای خود رییسی دارند اما تهران یک مدیر واحد ندارد.

  • بهسازی پیاده روها در راستای تحقق شهر انسان محور

    بهسازی پیاده روها در راستای تحقق شهر انسان محور

    هستی یک شهر همواره به واسطه افرادی است که در آن زندگی می‌کنند، بنابراین ضروری است جهت گیری ها در راستای تأمین نیازهای ساکنان آن باشد.

  • پیام شجریان: سخن عشق

    پیام شجریان: سخن عشق

    پنجشنبه هفدهم مهرماه استاد برجسته آواز ایران، محمدرضا شجریان، پس از چند سال مبارزه با بیماری، دار فانی را وداع گفت و جامعه ایران را سوگوار یکی از محبوب‌ترین و اثرگذارترین چهره‌های فرهنگ معاصر ایران زمین کرد.

  • یک قرن تهران

    به بهانه آخرین هفته تهران قرن ۱۴ خورشیدی/۱۷

    یک قرن تهران

    تهران رنگین کمان ایران است؛ شهری با گونه های مختلف قومیتی ، خرده فرهنگ هایی که در محله های قدیم و جدیدش در طول سالیان گذشته شکل گرفته است. تهران تاریخ بلندی دارد؛ چند سال قبل در کاوش های باستان شناسی کشف اسکلت بانویی در خیابان مولوی در سال ۱۳۹۴ قدمتش را به هفت هزار سال قبل نسبت دادند و ظاهر شهری اش از برج و باروی دوره صفویه کم کم شکل گرفت و بعد از پایتخت اعلام شدن آن توسط آقا محمد خان قاجار در نوروز ۱۱۶۵ هجری قمری به صورت مستمر و متمادی پایتخت ایران و تا به امروز در حال گسترش بوده است.

  • فرصت ۱۴ مهر برای تهران

    فرصت ۱۴ مهر برای تهران

    تهران به مرز تصمیم‌های بزرگ نزدیک می‌شود. شهر به مثابه یک انسان که در مسیر زندگی و حیاتش با نقاط عطفی روبه‌رو خواهد بود، همچون انتخاب رشته و حرفه، ازدواج و غیره و برای عبور از آن نقاط عطف به تصمیم‌های بزرگ و مشورت انسان‌های بزرگ نیاز دارد، تهران نیز به این مرحله از حیات خود یعنی یکی از این نقاط نزدیک شده است.

  • موزه خیابان ولیعصر: آغاز یک راه

    به مناسبت نخستین سالگرد گشایش موزه خیابان ولیعصر

    موزه خیابان ولیعصر: آغاز یک راه

    یک سال پیش در چنین زمانی موزه خیابان ولیعصر گشایش یافت، موزه ای که بیش از آن که یک مجموعه مادی را محور خود قرار دهد یک خیابان را موضوع خود قرار داده بود. اما کدام ساحت از یک خیابان می تواند در موزه جای گیرد و به عبارت دیگر منظور از موزه ای کردن یک خیابان چیست؟

  • تهران شهری برای زندگی‌کردن، نه زنده‌ماندن

    تهران شهری برای زندگی‌کردن، نه زنده‌ماندن

    این گزاره دهه اخیر است که تهران شهری سیمانی است که به کار زندگی نمی‌آید و تنها شهر کار و خواب و به‌نوعی زنده‌ماندن است نه زندگی‌کردن.

  • کلانشهرها در انتظار شارژ شهری

    کلانشهرها در انتظار شارژ شهری

    ایرادات لایحه مالیات بر ارزش فزوده هنوز در مجلس شورای اسلامی بررسی و رفع نشده است، اما در صورت تصویب باید به این نکته هم توجه داشت که با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن که سبب شده درآمدهای مالیاتی کشور کاهش داشته باشد، بعید است که این لایحه تاثیر کوتاه مدت بر درآمدهای شهرداری داشته باشد. اما در بلند مدت خوب است و درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها ایجاد می‌شود.

  • تهران، شهری برای همه بر محور عدالت و مدارا 

    تهران، شهری برای همه بر محور عدالت و مدارا 

    ۱۴ مهرماه، به یادبود واقعه ثبت قانونی و رسمی تهران به عنوان پایتخت کشور، روز تهران نام‌گذاری شده است. این روز را تبریک می‌گویم و امیدوارم ما و تمام کسانی که دل در گروی ساختن آینده‌ای بهتر برای این شهر دارند، بتوانیم حق خود را به شهری که در آن زندگی می‌کنیم ادا کنیم.

  • «بهراه»، مسیری به سوی پیاده محوری

    «بهراه»، مسیری به سوی پیاده محوری

    معاون شهردار تهران در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن هفته تهران به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در زمینه بهسازی معابر پیاده روی پایتخت و ارتقای فرهنگ پیاده محوری پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

  • تهران، شهر کلان خاطره‌ها

    به بهانه آخرین هفته تهران قرن ۱۴ خورشیدی/۱۶

    تهران، شهر کلان خاطره‌ها

    تهران شهر خاطره است، منظورم همان خاطره‌های همیشگی متداول در تمام شهرها نیست که البته در تهران هم مثل همه شهرهای دیگر از این دست خاطره‌های روزمره وجود دارد.

  • نسبت محیط زیست با عوارض آلایندگی

    نسبت محیط زیست با عوارض آلایندگی

    یکی از چالشی‌ترین مسائل درباره عوارض آلایندگی واحدهای صنعتی، نقش‌آفرینی سازمان حفاظت محیط زیست صرفا در مرحله تشخیص و اعلام آلایندگی و فراموش کردن نحوه هزینه‌کرد عوارض وصولی و به تبع آن عدم هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در موضوعات محیط زیستی شهرها بوده است.

  •  روز تهران؛ فرصتی برای نمایش هویت و فرهنگ پایتخت

     روز تهران؛ فرصتی برای نمایش هویت و فرهنگ پایتخت

    ۱۴ مهر ۱۲۸۶ درقانون آمد که تهران پایتخت ایران است و حال با گذشت بیش از یک قرن از چنین اتفاق تاریخی، یک روز از تقویم به نام تهران ثبت شد تا بهانه ای باشد برای معرفی این کلانشهر به مردمی که روزگار خود را درآن می گذرانند و بازگو کردن آنچه که طهران را در گذر تاریخ به تهرانی متفاوت تبدیل کرده است.

  • چرا هفته تهران؟

    چرا هفته تهران؟

    شاید کمتر کسی بداند که در بین ۵۲ هفته، یک سال شمسی هفته ای به نام تهران و در بین ۳۶۵ روز سال یک روز به نام روز تهران نامگذاری شده است.

  • لطفا شهر هوشمند را از دست مهندسان نجات دهید

    لطفا شهر هوشمند را از دست مهندسان نجات دهید

    شهر هوشمند این روزها بیشتر تصویری از شهری است که در آن هوش مصنوعی و سنسورها جانشین هوشمندی آنها شده است.در این تصویر رویایی از شهر هوشمند همه چیز هوشمند به نظر می‌رسد؛ جز انسان که اساسا در این تصویر جایی ندارد. برای فهم شهر هوشمند شاید لازم است ابتدا مفهوم شهر خلاق (Creative city) را که بر پایه سه‌گانه زیر استوار است، مرور کنیم و بر اساس آن به شهر هوشمند نگاه کنیم:

  • یاد و نام شهدا نباید فراموش شود

    یاد و نام شهدا نباید فراموش شود

    منطقه ۱۶ از مناطق موثر در هشت سال دفاع مقدس بود، این منطقه به اعتبار شرایط تأثیرگذاری که داشت و با حضور بزرگ شهدایی چون شهید داوود کریمی، شهید محمدرضا دستواره، شهید حسن شاطری، شهید سید محمد صنیع خانی، شهید نیکو خصال، شهید قائمی از همان ابتدای انقلاب اسلامی درگیر مسائل مختلف بود و این عزیزان را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

  • منطقه ای به مثابه یک کلانشهر

    منطقه ای به مثابه یک کلانشهر

    در دورانی که مردم جهان بویژه مردم ایران اسلامی و به تبع آن کلانشهر تهران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، نمی توان از زیبایی های پیرامونی محیط زیست و جذابیت های گردشگری موجود که در این دوران دستخوش این ویروس منحوس شده است، گذشت و باید جور دیگری به آن نگریست.

  • ستارگان درخشان این مرز و بوم

    ستارگان درخشان این مرز و بوم

    آنان که در سال ۱۳۹۵ در حادثه پلاسکو شهادت را به جان خریدند تا مردمشان از گزند آتش در امان باشند و آن آزادمرد دستفروشی که چندی پیش در حادثه سینا اطهر یک تنه چندین نفر را از دل آتش بیرون کشید، ستارگان درخشان همین مرز و بوم هستند.

  • نگاهی به معیار انتخاب یا تعویض نام خیابان

    پیرامون تحلیل نشانه‌های فرهنگی شهر تهران/۱

    نگاهی به معیار انتخاب یا تعویض نام خیابان

    نشانه‌های شهری و نمادهای شهری از کهن‌ترین، پیچیده‌ترین، پرنفوذترین ابزاری بوده‌اند که در جهت ظهور و آشکارسازی مسائل پنهان جهان مادی و معنوی به کار گرفته شده‌اند؛ ابزاری که بشر توانسته است به کمک آنها اندیشه و حتی خیال خود را به صورت هنر پدیدار سازد. از همان ابتدا انسان های اولیه با استفاده از نشانه ها می‌توانستند منظور خود را به دیگران بفهمانند. این نشانه به مرور زمان تغییر ماهیت داده و ابعاد خیلی گسترده تری را در بر گرفته است. نمادها و الگوهای شهری همیشه به عنوان علائم و نشانه‌های القاء کننده تفکر و بینش حاکم بر شهرها مورد توجه بوده‌اند. این علائم، چنانچه با دقت و اندیشه متعالی انتخاب شوند، می توانند به عنوان یک رسانه عمومی بسیار مهم ایفای نقش کرده و به آگاهی بخشی ساکنان شهر و حتی بازدیدکنندگان آن بپردازد. هر نشانه به بیان معنایی فراتر از خود می‌پردازد و حس تعلق به جامعه‌های خاص را اظهار می‌دارد، نشانه ها به دلیل آنکه در زندگی روزمره تکرار می‌شوند، همچنین حس خاصی از معنا و هویت را تقویت می کنند.

  • بازتعریف شهر و شهروند در هفته تهران

    بازتعریف شهر و شهروند در هفته تهران

    شهر چیست؟ شهروند کدام است؟ این دو پرسش می‌تواند محتوا و مضمون تلاش‌ها و برنامه‌هایی باشد که در «هفته تهران» هرساله از سوی شهرداری برگزار می‌شود.

  • شهروند نویسنده کتاب شهر است

    شهروند نویسنده کتاب شهر است

    جان لنون در یکی از دست‌نوشته‌هایش نوشته بود: «زندگی زمانی رخ می‌دهد که ما مشغول برنامه‌ریزی‌ برای کارهایی دیگر هستیم.» شاید بشود همین مفهوم را درباره شهروند و عملکرد شهروندی هم به کار برد. در قرن بیست‌ویکم در حالی که متخصصان و نظریه‌پردازان هنوز مشغول ارایه تعریفی برای کلمه «شهروند» و «حقوق شهروندی» هستند، شهروندان خود پیشتر ابتکار عمل را به دست گرفته‌ و حقوق‌شان را تعریف کرده‌اند؛ دقیقا همان چیزی که لنون گفته بود. تحولات سال 2011 در سراسر جهان یکی از مصداق‌های این امر است.

  • تهران با روز جهانی بدون خودرو همراه شده است

    تهران با روز جهانی بدون خودرو همراه شده است

    خیلی پیش‌تر از این، تهران را بیش از آنکه بتوانیم تصور کنیم، پذیرای مدهای متنوع حمل‌ونقل بود. طی دهه‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰، تعداد دوچرخه‌ها خیلی بیشتر از تعداد اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها بود، به طوری که می‌توان گفت خیابان‌ها در واقع در قرق دوچرخه‌ها بودند و با نسبتی بسیار بزرگ، وسیله اصلی تردد در شهر به حساب می‌آمدند. صدای غالب در معابر و کوچه‌ها، نوای چرخیدن زنجیر چرخ و نیروی غالب پاها، به ‌جای پدال  روی رکاب فشار وارد می‌شد.

  • فرصتی برای تعاملات اجتماعی و قدرشناسی زیبایی‌های شهر

    به بهانه روز جهانی بدون خودرو/۶

    فرصتی برای تعاملات اجتماعی و قدرشناسی زیبایی‌های شهر

    دهه ۱۹۵۰-۱۹۶۰ میلادی، زمانی بود که مالکیت و استفاده هرچه بیشتر شهروندان از اتومبیل شخصی یکی از نشانه‌های پیشرفت اقتصادی و یکی از شاخص‌های مدرنیته به حساب می‌آمد. شهرها و کشورها از یکدیگر در گشودن راه‌ها و بزرگراه‌ها سبقت می‌گرفتند. گویی فناوری تولید انبوه خودرو، رویای سفری امن و راحت در حریم خصوصی خانواده، از مبدا خانه تا هر مقصد دور و نزدیک، در هر زمان دلخواه شبانه روز را برای اقشار وسیعی از جوامع محقق ساخته بود.

  • ظهور پدیده ای به نام نماکشی

    ظهور پدیده ای به نام نماکشی

    جدایی طراحی نمای ساختمان ها از فرآیند اولیه طراحی و موضوعات سازه ای، یکی از نتایجی است که طی سال های گذشته و پس از تشکیل کمیته های نما در مناطق شهرداری تهران بیش از پیش رواج یافته است. این پدیده موجب شده برخی از طراحان فارغ از توجه به این نکته که نما در یک مرتبه برونداد احوالات درونی ساختمان و ساکنانش است و در مرتبه ای دیگر مرتبط با شهر و مردم آن، به صورت انتزاعی و به اصطلاح شابلونی به خط کشیدن در نما بپردازند. این پدیده اگر پیش از شکل گیری کمیته های نما به تعدادی از طراحانِ با برند خاص در طراحی نما محدود می شد، اما متاسفانه این روزها به یک حرفه و بهتر است بگوییم کسب و کار مجزا تبدیل شده است. این نوشتار سعی در عرفی آسیب های این پدیده در فرایند مدیریت سیمای جداره های شهری دارد.

  • تبدیل تهران به شهری بدون خودرو چگونه امکان‌پذیر است؟

    به مناسبت روز جهانی بدون خودرو/۲

    تبدیل تهران به شهری بدون خودرو چگونه امکان‌پذیر است؟

    در تهران بدون خودرو، شهروندان تشویق به استفاده از حمل ­و نقل عمومی و دوچرخه می­‌شوند و اغلب سفرهای درون­شهری خود را با دوچرخه انجام می­‌دهند.